@article{oai:osu.repo.nii.ac.jp:00000571, author = {林田, 治男 and ハヤシダ, ハルオ and HAYASHIDA, Haruo}, issue = {2}, journal = {大阪産業大学経済論集}, month = {Feb}, note = {P(論文), 本務では、わが国における鉄道関連技術の習得に関して、日本側の資料を中心に草創期の状況を紹介していく。創業当時日本人指導層には、鉄道に関して多少の知識はあったが、鉄路の敷設、駅舎等付属設備の建設、車両の製造、および運行等に関する具体的,実務的知識は極めて乏しかった。そのような状況で、近代化の必要条件として交通通信網の整備を強く認識し、建設・創業に向けて様々な事業を開始していった。初期の段階で、独力でこれ等すべてをまかなうことは不可能だったので、車両のみならず多くの資材を輸入し、管理者・技術者・現場監督者・労働者にいたるまで外国に人材を求め、指導を仰ぎ、建設~操業を開始した。初期の段階で、自立化の意欲を鮮明に打ち出し、そのプログラムも確実に実行していきながら、外国に依存する状況から徐々に脱却していった。国内市場の統合・拡大のために果たす鉄道業の役割を認識すると同時に、波及効果の大きい産業・最先端技術を体化した産業という面でも経済発展の牽引力になるというヴィジョンを指導層は有していた。そのためには、鉄道関連産業の自立化・国産化は不可欠の条件であった本稿では、創業前後め車両に関する状況を簡単の述べた後、募集方法、待遇、日本人への代替過程を中心にお雇い外国人の活用法を詳しく紹介していく。最後に彼らの活用法の経済学的意味合いを検討する。外部の人材活用法という側面では、現代的教訓も含んでいると考えられる。, The Imperial Railways of Japan was opened at October 1872. It was the 40th of the main 48 Countries in the world. At those days the leaders of Japanese Government had a little knowledge on the railway. It was true that they recognized the importance of railway both on the socio-economical viewpoints and on the industry-technological ones, and eagerly hoped to construct the railway. But actually they could not how to finance, how to select the rolling stocks and materials, and how to recruit and manage the stuffs and workers required. After they referred for several advices and claims, they decided to adopt the British style. They issued the foreign bonds at London in order to finance, by way of the British agency bought the locomotives and the other necessary materials as well as employed the engineers and the workers. In this article I survey the above circumstances especially on the contribution of the British employees (hired foreigners), using chiefly the Japanese bibliography and materials. At the first stage the British governed the every role, though the Japanese managed to substitute the undertakings from the simple one to the more difficult one gradually. In addition Japanese leaders endowed the incentives to the hired foreigners well, such as the raising up the wages and the renewal of their employment terms. The Japanese leaders could draw the abilities of the hired foreigners, setting well the basic framework of the employment conditions. Therefore Japanese engineers and workers could rapidly acquire the necessary technological skills.}, pages = {159--177}, title = {鉄道関連技術の習得 : お雇い外国人の時代を中心に}, volume = {5}, year = {2004} }