@article{oai:osu.repo.nii.ac.jp:00000493, author = {成山, 公一 and 中西, 増代 and 三野, 耕 and ナリヤマ, コウイチ and ナカニシ, マスヨ and ミノ, ツトム and NARIYAMA, Koichi and NAKANISHI, Masuyo and MINO, Tsutomu}, journal = {大阪産業大学人間環境論集}, month = {Feb}, note = {P(論文), 本研究の目的は,男子大学生の長距離選手のパワー(体重×走速度,kg・m/sec.)について形態学的に評価することである。対象は,2010年度の駅伝大会に参加する予定の主要な30大学の選手である。収集された項目は,身長(cm),体重(kg)と5,000m走および10,000m走の自己記録である。なお,5,000m走では694名,10,000m走では507名の自己記録が収集された。その結果,つぎのようにまとめられた。パワーが体表面積と体重との差として,各項目のT得点からつぎの式が得られた。5,000m走:log(Power) =0.3397・logS+0.6597・logW 10,000m走:log(Power) =0.3337・logS+0.6658・logW (S:体表面積(cm^2),W:体重(g)) これらの式から推定されたパワーは,実際の各選手のパワーとの間に差がみられず,相関関係はいずれも有意に認められ,理論値は実際のパワーを70%以上説明できることを明らかにした。これらから,求められた体表面積と体重とから長距離選手のパワーを評価できることを示唆するものであった。, The purpose of this study is to perform a morphological evaluation of the power (body weight × running speed, kg・m/sec.) of male college student long-distance runners. The subjects of the study were runners from the main 30 universities participating in the ekiden convention in the 2010 academic year. The following data were collected : height (cm), weight (kg), and their times on the 5,000m run and/or 10,000m run. Data were collected from 507 participants of the 10,000m run and from 694 participants of the 5,000m run, and summarized as follows. The following formula was obtained from the T-score of each data item, with power as a difference of body surface area and weight. 5,000m run : log (Power) =0.3397・logS+0.6597・logW 10,000m run : log (Power) =0.3337・logS+0.6658・logW (S : body surface area (cm^2), W:weight (g)) . There was no significant difference between theoretical power as calculated by the theoretical formula and the runner's actual power. Each correlation was confirmed as significant, and it was clearly demonstrated that actual power could be 70% or more accounted for by the theoretical value. This suggests that a long-distance runner's power can be estimated from body surface area and weight.}, pages = {93--100}, title = {男子大学生の長距離選手におけるパワーに関する形態学的評価}, volume = {10}, year = {2011} }