@article{oai:osu.repo.nii.ac.jp:00001098, author = {吉川, 和子 and YOSHIKAWA, Kazuko}, journal = {大阪産業大学論集. 人文・社会科学編}, month = {Oct}, note = {P(論文), 『天使の戦い』の後,『ガラスの動物園』で,ブロードウェイで大成功を収めた詩人であり,劇作家であるテネシー・ウィリアムズは,1911年ミシシッピー州コロンバスに生を受けた。作家が生まれ育った環境に大きく影響されるのは当然であり,ウィリアムズもまた,生まれ育った牧師館での祖父の宗教感覚と共に南部という環境に大きく影響を受けている。また,その後工業の街セントルイスに引っ越し,そこでの経験や環境の違いなどが彼の描く作品に色濃く反映されている。彼の作品の中で主人公は,自らの心に忠実に生きようとするが,彼らを取り巻く過酷な現実や繊細すぎる神経のため,正気を失っていく。彼らを閉じ込める状況は,閉塞感(=Confinement Imagery)としてウィリアムズ作品での重要なテーマである。本稿では,近親相姦的愛と罪の意識に注目し,その要素が顕著に描かれている『ガラスの動物園』と『欲望という名の電車』及び『二人だけの芝居』を考察することによって,作品の重要なテーマである閉塞感と今もなお上演される彼の作品の魅力を論じてゆく。, After having presented Battle of Angels, Tennessee Williams gained himself a reputation of The Glass Menagerie on Broadway. He was born in Columbus, Mississippi in 1911. It is quite natural that writers are affected greatly by their surroundings. Williams also got much influences from his environments. For instance, Puritanism?his grandfather was an Epicurean priest?and the cultural differences between St. Louis and Columbus in the South where he was grown up have deep implications for characters in his works. Mostly dramatic personae in his works struggle to be pure and honest to their mind. But their sensitiveness in cruel situations has brought them to ruin. Moreover, they have come to be insane or dead in the end. The "Confinement Imagery,"-- in other word "trapped imagery"-- is an important element and has an essential meaning in Williams' works. Studying The Glass Menagerie, A Streetcar Named Desire and The Two-character play, as incest and guilty conscience are described vividly, I will discuss confinement imagery and examine his eternal fame in his works.}, pages = {35--54}, title = {テネシー・ウィリアムズ作品におけるCONFINEMENT IMAGERYについて : 『ガラスの動物園』と『欲望という名の電車』及び『二人だけの芝居』の考察}, volume = {13}, year = {2011}, yomi = {ヨシカワ, カズコ} }